Thursday, October 28, 2010

Tulis blog pon boleh popular?

wah tak sangka rupanye ramai blogger yang popular. baru beberapa hari saya merajinkan diri baca blog. ada la jumpa beberapa blog (macam mana jumpe pon tak ingat)... well it's all about 'link'! click then click then click sedar2 dah ada kat rumah (homepage) orang. best jugak baca. macam2 ada. ada yang memang berusaha gile nak popular di dunia blog. ada yang cuma cakap pasal personal stuff je (tapi popular), ada yang tulis tips2 macam mana nak jadi blogger (padahal sendiri pon tak popular mana pon...hehe sori), ada yang serious tulis pendapat itu ini information itu ini... boring! (eh tapi bila kita perlukan maklumat blog macam ni jugak akan tolong kan!). and so on... macam2 jenis blog saya jumpe.

so wujud la satu folder baru bertajuk "blogger" di bookmark google chrome saya ni. mana yang saya rasa best saya bookmark la. makin hari makin bertambah panjang list tuh. dan saya pon dah rajin follow2 orang ni. kawan saya pernah cakap dia suka baca blog ben ashaari. mulanya saya tengok2 je. lepas tu saya start baca2. rupanye best jugak baca blog ni ye. tapi bukan semua blog la. certain blog yang saya rasa menarik la. "menarik" bagi seseorang individu kan sangat subjektif. susah nak explain. tak semestinya saya suka awak suka. atau awak suka saya pon suka kan? ada je blog yang popular tapi saya tak berkenan sangat pon (suka saya punya hati la!) lepas tu saya jumpa blog hanis zalikha. ni blog paaaaaling popular saya pernah jumpe (maybe sebab dia celebrity kot). tapi saya rasa blog dia menarik. banyak mende best dia share (untuk perempuan especially!) pastu ntah macam mana saya jumpe cik epal pulak. dia bukan celebrity pon tapi ramai orang suka dia (jeles!) lepas ni saya harap saya jumpe lebih banyak blog menarik. membaca kan amalan mulia! oh pastinya saya tak suka blog gossip celebrity atau politics! not my cup of sweet tea...

saya rasa tak perlulah tulis blog dengan niat nak popular. berusaha nak popular. tak perlu semua tuh. tulis dengan hati yang ikhlas. tulis untuk berkongsi. and be yourself ok! tak perlu struggle perah otak cari topik baru untuk tulis. be spontaneous! tulis je apa yang terlintas di fikiran. sebab tu la kena banyak membacaaaa! sebagai contoh bila baca something ade je bende came across my mind yang saya nak share kat sini. tapi tak kan la setiap satu jam saya nak tulis pulak kan. but reading is just a helper sebab bagi saya "you are what you wrote" bukan you are what you read. kalau baca semua orang pon boleh baca bende sama kan. tapi bila tulis tak semestinya tulis bende yang sama walaupon tajuk dan topik yang same! betul x? tapi tak kisah lah. blog awak! awak punya pasal lah nak tulis ape! (ada aku kisah! haha...)

p/s: "Fill your paper with the breathings of your heart" - William Wordsworth

4 comments:

taufiq said... [reply]

lepas ni boleh buat 'menulis amalan mulia' pulak lah :D

farhah adeli @ far said... [reply]

hehe... boleh3...

Unknown said... [reply]

eh far ko tgkla farah liyana punya blog. honeykoyuki camtula pergh glamor habis. fb page ada 3000+ fan. cun gila weh. hahaha.

farhah adeli @ far said... [reply]

haha. ok ain thanks.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...