Saturday, November 27, 2010

"Awak kena inject ni", kata abang doktor.

perluke ada 'abang' kat situ. gatal! aah memang aku gatal. satu badan aku gatal2 ni. lengan dan betis aku dipenuhi biji2 merah macam kena gigit nyamuk. tapi bezanya merah dia stay berhari2 tak hilang2. makin hari makin teruk makin hari makin merebak. sampai peha dengan pinggang aku pon dah start naik biji2 merah tuh dan gatal2. T_T serious teruk gila dan sangat menyedihkan tengok keadaan anggota badan aku ni.

kisahnya bermula minggu lepas masa aku first time pakai stoking tangan yang baru beli. konon2nya nak jadi muslimah la kan nak pakai mende tu. tapi cerdik pandai sungguh aku excited main pakai je tak basuh dulu. amik ko lengan aku gatal2. tapi macam tak teruk sangat pon. lepas tu aku datang shah alam duk umah mak cik aku. dan sekarang ni umah mak cik aku dilanda wabak pijat. mak cik aku sampai 3 bulan tak makan ayam sebab dia ingat dia alergi ayam. tapi rupanya pijat punya pasal. korang tau tak pijat tu apa? atau nama omputihnya bedbugs. tengok sini <link> atau sini <link>.serangga ni suka main sorok2 dan memang susah nak jumpa. so kena gak cari punca dia kalau nak hilangkan dia.

ni la binatang haram tu. abis badan aku gatal2.
pijat ni tak tau macam mana boleh membiak kat umah mak cik aku ni. tilam bantal mak cik aku sume kena. sampai sofa pon kena. sebab aku selalu duk kat sofa tu la aku kena. geli gila ok bila nampak serangga ni. macam lipas tapi kecik gila macam sebesar kerengga kot. dan telur2 dia merata2 boleh nampak kat kusyen2 sofa tuh. eeeuwwww!! so semalam kitorang pon buatlah operasi membasuh semua sarung2 kusyen tuh. dan jemur sume kusyen2 tuh. harap2 sume pijat tuh dah hilang. tolong la hilang. aku dah tak sanggup lagi dah.

semalam kuar dengan encik boypren lepas dia abis keje. dia nak terus balik muar tapi singgah jumpa aku jap kat shah alam. sweet tak? hehe. boleh pulak dia tak bawa baju nak tukar. dia pakai uniform keje lagi. tapi terkejut aku tengok dia sebab 'matured gila boypren aku sekarang'. haha. orang bekerjaya la katakan. patutnya aku snap gambar dia sebiji! lepas makan kat Ani Sup Utara kat seksyen berapa ek lupa la tapi dekat2 dengan seksyen 9 la. sedap gak macam bese aku makan sampai licin. aku makan soto dengan jus tembikai. encik boypren makan bakso dengan jus kedondong. tapi dia tak suka sangat jus kedondong tu sebab kat hujung2 ada rasa pahit2 sikit. sekarang ada promosi jus buah jadi harga dia RM 1 je. kalau tak ada la dalam 3 ringgit lebih. (rasa2 kalau 3 ringgit aku order ke tak ek?). sebab jus dia bese je la tak de kaw mana pon. dan aku rasa kedai ni baru lagi ni.

lepas makan aku cakap kat encik boypren rasa macam nak pergi klinik je sebab makin teruk la gatal2 ni. encik boypren pon terkejut tengok lengan2 aku yang penuh dengan biji2 merah ni. so  kitorang pon mencari klinik menggunakan gps yang map ntah bila last update tuh. so pergi la klinik paling dekat dalam gps tuh. sampai je kat tempat tuh... mana klinik? haha. lawak gila. yang ada cuma kedai kosong. pastu pergi la klinik kedua paling dekat dalam list gps. (semua nama2 klinik tu aku lupa... sebab aku memang pelupa! T_T) hahaha. ni macam paling lawak sebab klinik tuh klinik 'bersalin'. hahahahha... so aku pon ajak la encik boypren pergi seksyen 18 sebab aku pernah pergi salah satu klinik kat situ. so maknanya kompem la ada klinik kan. kecuali kalau dia da tutup macam klinik 1st tadi. ok jom!

mak aih... meriah sungguh seksyen 18 tuh sekarang. nak cari parking pon susah. dulu empat tahun lepas tak de la meriah macam ni kot. ok banyak sangat la pulak klinik kat situ. mana satu nak pergi. so aku choose klinik noor hajar (ye kot nama dia) sebab aku nak doktor pompuan. ye la nak tunjuk lengan aku yang buruk ni malu ar kalau doktor laki. dan sebab klinik tu macam tak ramai sangat sebab dia bukan agent clinic kot. oh...oh... oh... dan ia juga klinik keluarga. semua yang pergi mesti ada laki bini dan anak2. tiba2 aku dan encik boypren rasa macam laki bini plak. (ok gedikss!)

bila nama aku dipanggil aku pon cepat2 la masuk bilik doktor tuh.  dan @_@. terbeliak jap mata aku kat pintu masuk tuh sebab rupanya doktor laki-laki. ye abang doktor. muda you pakai baju fit lagi! haha. ok harap dia tak baca ni. aku rasa dia perasan la muka terkejut aku tadi. jangan dia ingat aku syok kat dia sudah. no time! so dia tanya sakit ape. aku pon cerita la pasal stoking tangan dan pijat tuh. paham2 je la kalau aku dah bercerita macam mana kan. berjelaaaaa... mesti ar aku tak nak dia bagi salah ubat. so kena bagi detail punya. dan pon tunjuk la lengan aku ni kat dia. cover malu weh. kena act professional! tak leh segan2! so aku cakap la betis aku sume pon macam lengan tuh gak. hellooo... takkan nak tunjuk betis kat dia gak kan! lepas tu dia cakap "Awak kena inject ni" sebab kalau tak lambat hilang. huh! terkejut aku. inject! ok cool far cool. aku jawab je OK. masa dia tengah prepare jarum tuh. aku senyap je sebab tengah cuak mana la dia nak inject. kalau kat bontot camne? malu kuasa dua weh! arghhhh.... then dia tanya nak inject belah mana? fuhh lega makna kat lengan la kan. ok kiri please! terpaksa la aku selak lengan cardigan aku sampai atas. nasib baik lengan cardigan tu boleh selak. kalau tak leh camne? naya kalau kena buka cardigan tuh. T_T tak kena inject kat bontot pon dah nasib baik gila. fuhh! lengan kiri aku kebas gila lepas kena inject. balik umah ngadu call umi then umi cakap sapu minyak panas kat tempat kena inject tuh. lepas tuh aku terus tido walaupon baru pukul 10.30.

lepas tu aku dapat ubat dua jenis. satu ubat tahan gatal. satu lagi ubat alergi. total RM 32. ok not bad la kan. aku pon pelik nape tak bagi ubat sapu. bila balik baru sedar tak de ubat sapu bila umi tanya. dan pagi ni encik boypren pon tanya. tak kisah. sapu minyak panas pon ok je. tapi aku sapu cream panas tau, lagi best. cream halia yang tengah popular untuk kuruskan badan tuh. ala yang macam iklan nora danish tuh. tapi aku pakai jenama yusmira. konon nya nak kurus tapi aku malas nak pakai. selalunya cream tu aku guna untuk ganti minyak panas je sebab effect dia lagi best. macam kalau sakit perut ke kena gigit nyamuk ke. betul best. cream yusmira tuh memang all purpose pon. boleh jadi ubat sapu. jenama lain aku tak tau pulak kan.

tadi aku tanya doktor tuh nape aku je kena teruk. mak cik aku cam bese2 je. doktor tu cakap sebab depends pada sensitivity badan kita. immune system kita. so kira kulit or darah aku ni macam alergi la dengan pijat tuh. bila dah kena gigit sekali. abis dia merebak kat tempat lain sebab badan aku tengah berusaha nak menolak jangkitan tuh. so biji2 merah dan gatal2 ni macam inflammation effect pada jangkitan tu la. (ingat2 lupa apa aku belajar dulu -_-') so bukan la si pijat tuh datang ramai2 pakat gigit badan aku ye. disebabkan seekor pijat je kot badan aku jadi camni. bahaya wooo pijat ni.

Kesimpulannya korang sume pon kena la jaga kebersihan rumah korang ye. (opss...tidak bermaksud nak mengata mak cik aku). make sure pengudaraan cukup, bagi cahaya masuk., selalu basuh cadar or sarung kusyen, jangan bagi closet korang bersepah, selalu sapu lantai or habuk2 dan sebagainya. jangan bagi pijat membiak dalam umah korang. sebab serangga ni walaupon kecik tapi sangat2 bahaya.


p/s: ok panjang gilaaaaa... terima kasih pada yang sudi baca dari awal sampai abis. ^_^ sekarang ni pon tangan kiri aku masih rasa kebas2 sebab kena inject. 


8 comments:

Halia Kentang @ Annpaan said... [reply]

kne inject??
euwwww..
sakit aw..

Anonymous said... [reply]

yela,kat bilik adik jantan saye pun ade gak dulu...die kene bintik2 merah...
sye suspek binatang yg sme...
anyway...nice blog...

farhah adeli @ far said... [reply]

halia kentang: sakitttt... saya pejam mata rapat masa kena inject. ~_~

lepas inject tak sakit sangat pon cuma kebas je. hihi.


nia dhani: thanks. betul tuh. mesti binatang sama. bahaya tau.

budinol said... [reply]

ish. ske ati bedbug tu je nk gigit2 awek org. nasib bek dia kecik. kalo beso mmg da kene gigit balik da.. :p

farhah adeli @ far said... [reply]

budinol: aah suka ati je kan.

Unknown said... [reply]


Cerita yang bagus.. teruskan..
Tumpang Iklan
Abang..cepatlah...
Dah tak tahan ni..erm
>>>Baca Sini Kalau Berani!<<<

Anonymous said... [reply]

RENEW ROADTAX DAN INSURANS SECARA MUDAH
ONLINE MELALUI TELEFON SAHAJA
SEMUANYA DI HUJUNG JARI.

RENEW ROADTAX ONLINE JE SEKARANG!

Anonymous said... [reply]

nak tryyy 011-17697391(chee)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...